tisdag 19 juli 2011

Att bygga odlingslådor

Att köpa färdiga pallkragar är visserligen inte jättedyrt, men vill man ha dem i egna mått, kanske ska de passa ett par gamla fönster och bli en drivbänk, så är det busenkelt att göra egna. Dessutom tycker jag att det blir snyggare!

Jag gjorde mina av råspont 145 mm, med två brädor i bredd vilket ger ett planteringsdjup på 29 cm. 
Jag skruvade ihop 7 lådor i lite olika storlekar. Imorgon ska de målas, plastas invändigt och sedan fattas lite markarbete innan de kan sättas ut! Med lite flyt kanske jag hinner så någonting i lådorna, en andra omgång av sallad.


















Börja med att mäta ut sidorna och såga fram bitarna. Använd tunna reglar i hörnen att dra skruvarna igenom. Att förborra underlättar arbetet. Sätt ihop dem i en kvadrat/rektangel.

/A

1 kommentar:

  1. Hej!
    Tycker att du har en riktigt fin blogg och länkade till den från min. Kom på sen att jag kanske skulle ha frågat först. Hoppas det är ok, annars plockar jag bort det. Lycka till med lådorna!

    SvaraRadera